پی تکچیستی و خدمات پرداخت

پی تک چیست و به چه کار می‌آید؟

پی تک یکی از خدمات ۹ گانه حوزه فین تک است که به پرداخت مالی می‌پردازد. این خدمات سعی می‌کنند پرداخت‌های مالی را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهند و از تکنولوژی‌های نوین برای حفظ امنیت پرداخت‌ها آن هم در کمترین زمان ممکن استفاده ‌کنند.

Pay Tech برای پردازش تراکنش‌های مالی از بستر اینترنت استفاده می‌کند، بحث پی تک در سال ۲۰۱۸ به یکی از بحث‌های داغ رسانه‌های مطرح جهان تبدیل شد و عده‌ای نسبت به آینده آن تردید داشتند. موفقیت چشم گیر «پی پال» طی سال‌های اخیر نظریه این کارشناسان را با تردیدهایی مواجه کرد، در این مطلب تاباپی به معرفی پی تک و کاربردهایی که دارد می‌پردازیم، اگر دوست دارید از تکنولوژی‌های جدید در پرداخت‌های مالی خود استفاده کنید، مطالعه این مطلب برای شما جذاب خواهد بود.

 

پی تک چیست و چه رابطه ای با فین تک دارد؟

استفاده از فناوری برای تحقق هدف پرداخت Just In Time هدف اصلی خدمات پی تک است. سامانه‌های پرداخت آنلاین به فروش بیشتر کسب‌وکارها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا پرداخت‌ها بر روی وب بین فروشگاه‌ها یا تامین کننده‌های مختلف در لحظه و به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود.

برای درک بهتر مفهوم پی تک لازم است با فین تک بیشتر آشنا شوید،  فین تک مخفف عبارت« Financial Technology» است که به معنای استفاده از تکنولوژی‌های نوین در فرایندهای مالی است، به شرکت‌هایی که در زمینه ارائه این خدمات فعالیت می‌کنند شرکت‌های فین تک گفته می‌شود.

خدمات پرداخت یکی از بخش‌های مهم این خدمات مالی به شمار می‌آید، که بر روی کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن همراه هوشمند ارائه می‌شوند.

این خدمات در بخش‌های مختلف خدمات مالی مثل مدیریت سرمایه گذاری، ارزهای دیجیتال، بانکداری الکترونیک و… کاربرد دارد. ابتکارهایی که در مورد ارتباط کسب و کارها و فعالیت‌های مالی آن‌ها به کمک فناوری‌ها صورت می‌گیرد فین تک هستند. این شرکت‌ها تلاش می‌کنند خدمات مالی گران‌قیمت که پیشتر در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌ها قرار می‌گرفت با استفاده از ابتکارهای مناسب با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار عموم قرار دهند.

 

شرکت‌های مطرح حوزه پی تک جهان چه کارهایی انجام می‌دهند؟

انواع خدمات پرداختی  و اجرای فرایندهای مالی توسط شرکت‌های پی تک به مشتریان ارائه می‌شود. قبلا این خدمات در انحصار بانک‌ها بود و به ارائه دروازه پرداخت منحصر می‌شد.

دریافت دروازه پرداخت از بانک نیازمند طی مراحل طولانی‌ای بود که شرکت‌های مختلف را مجبور می‌کرد زمان و هزینه زیادی صرف کنند، این درحالی است که خدمات شرکت‌های پرداخت یار به سرعت در دسترس بوده و ضمن آنکه از کیفیت بالایی برخوردار است هزینه مناسبی هم دارند.

در ابتدا شرکت‌های متوسط و کوچک برای خدمات پرداخت خود از این شرکت‌ها استفاده کردند، بعدها شرکت‌های بزرگ هم استفاده از خدمات شرکت‌های دانش بنیان را به صرفه و کاربردی یافته و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شدند.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگی مثل آمازون هم از خدمات شرکت‌های حوزه فین تکی مثل پی پال استفاده می‌کنند.

هر چه تعداد تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند این شرکت‌ها به خدمات ویژه‌ای نیاز پیدا می‌کنند که شرکت‌های حوزه فین تک برای تامین آن‌ها و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار تلاش می‌کنند.

 

برخورد  با شرکت‌های حوزه پی تک چگونه بود؟

در ابتدا بانک‌ها و سازمان‌های دولتی که خدمات پرداخت را حوزه تخصصی خود می‌دیدند، مقاومت‌هایی در پذیرش شرکت‌های پرداخت یار انجام دادند اما به مرور از آن‌ها استقبال کردند و در پی آن برآمدند که از توانمندی‌های آن‌ها در سرعت و دقت بخشی به خدمات خود بهره ببرند.

در ایران هم بانک مرکزی چند سالی سیاست مشخصی در خصوص شرکت‌های دانش بنیان این حوزه نداشت اما به مرور و با مشاهده قابلیت‌های آن‌ها مجوز پرداخت یاری اعطا کرد و از فعالیت قانونی شرکت‌های پی تک در ایران حمایت کرد.

درحال حاضر از کسب‌وکارهای شخصی و کوچک مثل فروشندگان صنایع دستی و لباس در اینستاگرام تا سایت‌های بزرگ فروشگاهی آنلاین کشور از خدمات شرکت‌های حوزه فین تک استفاده می‌کنند.

خدمات شرکت‌های پی تک مبتنی بر فناوری‌های نوین است و از امنیت، سرعت و اطمینان بالایی برخوردار است و از آنجا که همه‌گیر بوده و برای عموم مردم قابل استفاده است با استقبال خوبی از سوی مردم و کسب‌وکارها مواجه شده اند.

از آنجا که شرکت‌های حوزه فین تک راهکارهای خاصی در حوزه مالی ارائه می‌دهند نسبت به بانک‌ها خدمات متنوع‌تر، کارآمدتر و مناسب‌تری ارائه می‌دهند که در نتیجه باعث سرعت بخشی به عملیات و صرفه جویی زمانی می‌شوند. این شرکت‌ها کمتر درگیر  قوانین و مقررات بانکی هستند و  از این رو از کاغذ بازی‌های اداری به دور هستند، در عین حال از امنیت بالایی برخوردار هستند.

 

نتیجه گیری

Pay Tech به خدمات حوزه پرداخت محدود می‌شود و یکی از ۹ خدمتی است که شرکت‌های حوزه فین تک به مشتریان ارائه می‌دهند. این خدمات بر بستر اینترنت و با کمک فناوری‌های نوین ارائه می‌شود و از سرعت، دقت، امنیت و اطمینان بالایی برخوردار است.

شرکت شناخته شده «پی پال» یکی از شرکت‌های مطرح جهان در این حوزه است که در حال حاضر به صورت بین الملل در این حوزه خدمات ارائه می‌دهد. بسیاری معتقدند که شرکت‌های فین تک به ویژه پی تک در آینده با اقبال عمومی بیشتری مواجه شده‌ و ارزش‌های میلیارد دلاری خواهند یافت. در حال حاضر این شرکت‌ها در کشور نوپا بوده و به سرعت در حال پیشرفت هستند.

کشورهای مختلف قوانین خاصی مخصوص پی تک تدوین کرده‌اند و خدمات آن‌ها را به رسمیت شناخته‌اند، به این ترتیب استفاده از این خدمات به سرعت در حال بیشتر شدن است.

اگر تجربه‌ای در مورد استفاده از پی تک دارید یا موضوعی هست که تمایل دارید در مورد این  شاخه از فین تک با دیگران به اشتراک بگذارید در بخش دیدگاه‌ها برای ما تعریف کنید.

 

منبع:

https://www.coinspeaker.com/guides/what-is-paytech/

https://www.fintechfutures.com/subject/paytech/

https://tabriz.io/what-is-fintech/

https://www.vandapardakht.com/Blog/Detnews/108/%D9%81%DB%8C%D9%86-%D8%AA%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا