پی تک چطور به دورکاری و رعایت فاصله اجتماعی کمک میکند؟
سالها است که برخی از افراد به صورت آزادکار یا فریلنسر در خانه مشغول کار هستند و از این راه کسب درآمد میکنند. پس از همهگیری کرونا و لزوم دورکاری و رعایت فاصله اجتماعی، بسیاری از افراد مجبور شدند این سبک زندگی را امتحان کنند و از آن چیزهای زیادی آموختند. در روزهای قرنطینه، فین تک خدمات ارزندهای را به مردم سراسر جهان ارائه کرد و باعث شد چرخ بسیاری از کسبوکارها بچرخد و با کمترین ظرفیت همچنان به حیات خود ادامه دهد. در این مطلب، تاباپی به بررسی خدماتی که فینتک به دورکاری و رعایت فاصله اجتماعی کرده، میپردازد.
پی تک چیست؟
پی تک به معنی استفاده از فناوریهای نوین در ارائه راهکارهای تازه پرداخت است که به عنوان یکی از اولین و پرطرفدارترین شاخههای فین تک سالها است مسیر رشد و توسعه را طی میکند.
هزاران استارتاپ در سراسر جهان در زمینه پی تک مشغول فعالیت هستند و در طی این سالهای برخی از آنها مثل
پی پال موفق شدهاند به شرکتهای چند میلیاردی موفق تبدیل شوند.
خدمات پرداخت به دلیل ماهیت آن استفاده انسان از پول نقد که منشا بسیاری از آلودگیها و میکروبها است را کاهش داده، در اینجا به برخی دیگر از خدماتی که این شیوههای نوین پرداخت به بشر کردهاند میپردازیم.
انواع پی تک کدام است و چه راهکارهایی ارائه میکنند؟
مخاطبهای اصلی پی تک کسبوکارهای کوچک هستند تا بدون نیاز به انجام مراحل طولانی دریافت خدمات بانکی بتوانند به صورت چابک به خدمات پرداخت نوین دسترسی داشته باشند. این شرکتها با کمک فناوریهای نوینی مثل فناوری NFC توانستهاند یک شبه بانک را به تلفن همراه مردم بیاورند، به این ترتیب برای خریدهای روزانه نیازی به استفاده از کارتهای بانکی و سایر روشهای پرداخت سنتی وجود ندارد.
شرکتهای پی تک از طریق انجام خدمات پرداخت غیر مستقیم مبادلات را ساده کردهاند و برای انجام مبادلات بین المللی نیازی به پرداخت هزینه زیادی نیست.
در طی دوران کرونا بسیاری از شعب بانکها در سراسر جهان مجبور به تعطیلی شدند یا کارکنان زحمتکش بانک به کرونا مبتلا شدند. در حال حاضر پی تکها از ظرفیت بالایی برای کمک به نظام بانکی و تسهیل روند مبادلات برخوردار هستند.
به کمک سایت یا اپلیکیشنهای این شرکتها میتوان حقوق کارکنان را پرداخت کرد، حسابهای شرکت را تسویه کرد و همچنین معوقات را از مشتریان دریافت کرد.
پی تک چطور دورکاری را سادهتر کرده است؟
پی تک و بانکها در جریان بحران کرونا همکاریهای خوبی بایکدیگر داشتهاند و تمام ظرفیتهای خدمات پی تک مانع از آسیب دیدن آن نشده است، از همان روزهای ابتدای همه گیری شرکتهای پی تک به صورت دورکار مشغول فعالیت شدند و بسترهای مناسبی را برای انجام فعالیتها در اختیار کسبوکارها قرار دادند.
بسیاری از کسبوکارهای کوچک به سرعت از دروازه پرداختهای شرکتهای پرداخت یار استفاده کردند و فروش آنلاین خود را بر روی سایت و شبکههای اجتماعی آغاز کردند.
برخی از شرکتها هم که قبلا بخشی از کسبوکار خود را به محیط اینترنت منتقل کرده بودند حساب ویژهای روی خدمات غیر حضوری و فروش آنلاین باز کردند. برنامههای دیجیتال مارکتینگ قویتر از گذشته پیاده سازی شده و در این حین شرکتهای حوزه پرداخت در زمینه انتقال وجه کمکهای زیادی به این کسبوکارها کردند.
خدمات پرداخت بخشی از خدمات فین تک است، آنها در زمینه حسابداری آنلاین، ارسال فاکتور آنلاین و همچنین خدمات بیمه و سرمایه گذاری هم بنا به توان خود خدماتی به شرکتها ارائه میکنند.
شرکتهای پی تک به چه شکلی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی کمک میکنند؟
شاید سادهترین راهکار پی تکها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی بینیاز کردن مردم و کسبوکارها از پرداخت نقدی و استفاده از کارتهای بانکی است.
از سوی دیگر این شرکتها کمک کردند تا مردم بسیاری از خدمات پرداخت خود را که از طریق خودپردازها و شعب بانک انجام میدادند به کمک نرم افزارها و سایتها ابداعی آنها انجام دهند.
رفت و آمد مردم به محیطهای اجتماعی با استفاده از این خدمات به میزان قابل توجهی کاسته میشود. شرکتها هم به جای استفاده از تحصیلداران و فرستادن آنها به محیطهای پر خطر شعب از خدمات بانکداری الکترونیک و شرکتهای پرداخت استفاده کردند.
اضطراب بازار و نوسان قیمتها به بسیاری از کسبوکارهای سراسر جهان زیانهای زیادی وارد کرد کرد در این بین شرکتهای فین تک هم از آسیب مصون نبودند اما به صورت تمام وقت خدمت رسانی کردند تا چرخهای اقتصاد جهانی به گردش خود ادامه دهد.
شما با ایجاد یک پروفایل اختصاصی در اغلب شرکتهای پی تک جهان و پس از احراز هویت به راحتی میتوانید با چند کلیک و حتی بدون نیاز به ارسال اطلاعات بانکی و شماره کارت خود به دیگران خدمات پرداخت مورد نیاز خود را دریافت کنید.
کلام آخر
بحران کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی یک آزمون بزرگ برای مردم همه جهان بود، بسیاری از کسبوکارها در این زمان با بحرانهای مالی و مشکل گردش سرمایه مواجه شدند و در این بین برخی شرکتها هم بودند که به سرعت بحران را مدیریت کرده و راهکارهای نوینی برای کسب در آمد و اداره کار خود یافتند.
در تمام این مدت شرکتهای پرداخت یار بهترین یاور و همراه مردم و کسبوکار بوده و هستند. اگرچه این شرکتها هم تجربهای در خصوص بروز چنین بحرانی و آن هم در این سطح نداشتند اما تلاش کردن از امکاناتی که فناوری در اختیار آنها قرار داده برای ابداع روشهای جدید خدمات مالی و ارتباط بین کسبوکارها استفاده کنند.
این بهترین زمان برای افزایش سطح همکاری بانکها و فینتکها بود که به نظر میرسد بسیار از کشورهای جهان از آن استفاده کردند.
بسیاری کسبوکارها ناچاراند برای ادامه حیات کسبوکار خود را بازطراحی کنند و خدمات پرداخت نوین راهکاری است که هنگام بررسی پلنهای جدید کسبوکار باید مد نظر قرار داده و از آنها نهایت استفاده را ببرند.
پی تک نقش انکار ناپذیری در مدیریت گردش مالی زندگی مردم عادی و کسبوکارها در دوران کرونا بر عهده دارد و از این رو باید راهکارهای مناسبی را ارائه کند.
اگر تجربه استفاده از خدمات شرکتهای پرداخت یار یا پی تک در دوران قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی دارید یا خدماتی هست که فکر میکند استفاده از آن به کسبوکارها کمک میکند را میتوانید در بخش دیدگاهها با مخاطبان این مطلب مطرح کنید.